9 juli 2011

Att baka en Barbapapa

Det är klart att min son ska få det allra bästa.
Men vart fick jag idéen att baka en Barbapapa tårta?

 Det första jag var tvungen att göra var att konstruera en Barbapapa form, vilket fick bli i folie.
Här ser du den färdig, insmord i smör och porfiber (som ströbröd) redo att få en smet i sig.


Smeten i (dubbel sats) och så in i ugnen och hålla tummarna på att det går vägen.


Efter 45 min i en varm skön ugn fick kakan komma ut.
Detta blev resultatet.


För att få bort formen blev det att klippa isär folien och frigöra kakan. Efter de så blev det att börja dela upp den i flera lager för att kunna bli en tårta.


Efter delning blev det fyllning!
I denna tårta blev det vaniljkräm, grädde och mosad banan.
MUMS!

Efter det kom vi till den svåra biten. För att det skulle bli en riktig barbapapa tårta måste det vara färgad marsipan på såklart. Casper fick själv välja vilken färg tårtan skulle ha.



Jag som då aldrig i hela mitt liv gjort detta innan fick verkligen kämpa! Men tillslut gick det, dock inte så vacker som jag hade önskat att det skulle varit men är ändå helt nöjd.
För att vara min allra första Barbapapa tårta är jag grymt nöjd!

Detta var utgångslägget!

Detta är resultatet!

Så här såg den ut på Badkalaset innan vi börja äta av den.
Eftersom att det blev över marsipan gjorde jag små Barbapapor och ställde runt om stora Barbapapa.


Också så här god var den att äta...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar